En, heb jij ook dit jaar weer goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar?
Hoe staat het daar nu mee? Nog niet zo goed? Zou het beter kunnen?
Hier een paar tips die je kunnen helpen jouw goede voornemens wel te realiseren… want welke nieuwe dag biedt nieuwe kansen:

1. Zet de perfectionist voor de deur! Gaat het mis… loslaten en begin lekker opnieuw!
Niemand is perfect! Echt niemand! Is jouw voornemen om elke dag naar de sportschool te gaan en heb je al twee avonden op de bank doorgebracht… Dit is het moment om door te zetten! Laat het los, dat je de afgelopen dagen niet gesport hebt en begin lekker opnieuw. Elke dag biedt nieuwe kansen om het anders te doen. Grijp die kans.

2. Get focused! Energy flows where attention goes.
Als je jouw doel, jouw wensen wilt omzetten, schrijf ze op, maak er een moodboard van, een tekening of zet het allemaal op een groot bord. Net wat voor jou het beste werkt, want pas als je weet hoe het eruit ziet, als jouw goed voornemen is uitgekomen en als je weet hoe dat voelt, dan heb je een effectief doel om na te streven. Zo maak je een statement voor jezelf! Maak het nog effectiever en deel jouw droom met iemand. Ah, een extra stok achter de deur. En heel belangrijk, hou die lijst of tekening binnen handbereik. Bekijk het elke dag voor jou dagelijkse portie motivatie.

3. Definitie – SMART
Goede voornemens worden meestal vrij vaag geformuleerd, zoals: ” Ik wil een betere baan”, ” Ik wil meer tijd met mijn kinderen doorbrengen”, ” Ik wil meer gaan sporten en afvallen”. Allemaal hele goede voornemens en plannen en ik weet zeker dat elk als basis een goede intentie heeft.Dat is fantastisch! Maar wat bedoel je nou precies met je voornemens? Hoeveel meer tijd? Wanneer precies? Eén keer per week of één keer per maand? Bij een andere werkgever? Of wil je de baan van je baas?

Word concreter en heel precies in wat je wilt, want dan verandert het van een voornemen naar een concreet plan. Daarmee kun je gericht gaan werken en jouw wens ook echt omzetten naar actie.
Van “Ik wil meer gaan sporten en afvallen” naar:
“Ik val in de komende 4 maanden 5kg af door elke dinsdag en donderdag ochtend aan de spinningklas deel te nemen en geen chocolade meer te eten.”
Heel concreet en heel goed! Gefeliciteerd!

4. Grote veranderingen gebeuren niet in een dag. Wees realistisch en begin klein.
Met onrealistisch hoge verwachtingen van jezelf, zet je voor jezelf de weg naar teleurstelling. Stel kleine korte-termijn doelstellingen voor jezelf, die je in 2014 wilt bereiken.
Wil je meer gaan sporten? Plan dan 3 avonden per week waarop je verschillende trainingen uitprobeert. Zo vind je wat je leuk vind en kun je het verder opbouwen.
Op zoek naar een nieuwe liefde? Ga naar een sociale avond per week, waarop je nieuwe mensen kunt ontmoeten.
Wil je minder werken en meer leuke dingen doen? Zet dan een avond in je agenda, waarop je leuke dingen gaat doen.
Heb je dat gedaan? Gefeliciteerd, nu kun je het vanuit hier opbouwen tot wat jij wilt bereiken.

5. Feestje! Vier je successen
Vaak zijn wij zo bezig met de dagelijkse dingen, dat we vergeten stil te staan bij de successen die we bereikt hebben. Maak een lijst met alles wat je hebt bereikt in de afgelopen week en vier jouw feestje. Het geeft een goed gevoel en motivatie om verder te gaan met je doelstellingen. Gewoon doen en geniet ervan, want dit zijn de echt leuke momenten.

You have Successfully Subscribed!

Share This